Artist residenties in het seizoen 2024 > 2025
Projet Kreisler ou la Réception
pEtites perceptiOns (F)
van 2 tot 6 september 2024
L’ombre de Lear
Un projet de Leïla Devin (B)
van 9 tot 13 september 2024
Bastardia
moDul asbl (B)
van 4 tot 8 november 2024
Parole de Papillon
Quand je serai Grand.e (B)
van 13 tot 17 januari 2025
Désir Road
Millenium Protokoll (B)
van 27 tot 31 januari 2025
Geste à jouer
Een onderzoek onder leiding van Alexandra Vuillet - MUPPet QuEEn
van 17 tot 25 februari 2025
A toi qui ne dors pas
Les surpeuplées (F)
van 24 tot 28 maart 2025
Projet Kreisler ou la Réception
pEtites perceptiOns (F)
Verblijf van 2 tot 6 september 2024
Kleine ongebruikelijke kamermuziekvorm, rond het intrigerende karakter van Kreisler uitgevonden door Hoffmann en gesublimeerd door Schumann.
Een pianist probeert de facetten van zijn ziel in muziek te brengen in een fantasmagorische kruising waar demonen, geesten en hekserij elkaar ontmoeten. Het publiek duikt in een driedimensionaal gedicht in de voetsporen van een paar gescheurde pagina's van een geweldig dagboek.
Op het podium resoneert en vertelt een piano, getransformeerd in kleine theatermachines, de avonturen van een kunstenaar die op zoek is naar vrijheid. Een lofzang op het leven geïnspireerd door het universum van deze twee kunstenaars die hadden kunnen zijn wat ze niet waren, componist voor de schrijver en schrijver voor de componist.
Een 'poppen'-onderzoek rond de psyche en het bestaansgevoel.
Laboratorium voor atypische podiumobjecten gericht op de muzikaliteit van de ruimte, de details van het gebaar, de interlacing van beelden en geluiden. Het gezelschap van pEtites perceptiOns omlijst de projecten van de kunstenaar Katerini Antonakaki (voorheen Éclats d'États en de hand de oeuvres), die haar pad voortzet naar een interdisciplinair en ongedisciplineerd objecttheater. Zijn uitvoeringen en installaties, die zijn gebaseerd op de dramaturgie van de ruimte, zijn geïnspireerd op architectuur, filosofie en wetenschap.
Vrij geïnspireerd door het werk van ETA Hoffmann en Robert Schumann / Stage design en ruimtelijke ordening: Katerini Antonakaki / Piano en muzikale opstelling: Ilias Sauloup / Animated images: Claire Jany / Dramaturgie en uitwendige blik: Achille Sauloup
Grensoverschrijdend project met Duitsland ondersteund door FITZ in Stuttgart, TAUT Wagenhalle en het Internationales Schattenttheater Festival in Schwäbisch Gmünd, Duitsland.
Met de hulp van het departementale centrum van de abdij van Saint Riquier en de steun van het Maison de l'Architecture de Haut-de-France, het Maison Saint Paul in Saverne, de PréO in Oberhausbergen, de Espace Saint André in Abbeville, het Léo Lagrange Centre, het CRR Conservatorium, het Maison du Théâtre in Amiens, de Internationale Biënnale Mars à l'ouest en het Centre de la Marionnette van de Federatie Wallonië-Brussel.
Het project profiteert van de steun van het Institut Français / Région Hauts-de-France voor internationale residentie, maakt deel uit van de overeenkomst tussen pEtites perceptiOns en DRAC Hauts-de-Françaisde France, ook ondersteund door de faculteitsraad van de Somme en Amiens Métropole.
L'ombre de Lear
Een project van Leïla Devin
Verblijf van 9 tot 13 september 2024
Een herschrijving van Shakespeare's King Lear, alleen op het podium met poppen
Cordelia is alleen in haar gevangenis. In een laatste en noodzakelijke poging om te begrijpen, (speelt) ze, zoals in een oneindige lus, het verval van haar vader en de geboorte van haar eigen opstand terug. Om zichzelf te maken, vormt Cordelia het verhaal: ze creëert, uit het niets of bijna, de personages waaruit het bestaat en die met haar in dialoog gaan. Een serie poppen of objecten waaraan Cordelia haar stem geeft. Ze zijn wat Cordelia van haar ziet en zeggen wat Cordelia wil dat ze zeggen. Ze bestaan als de geesten van haar vroegere realiteit. Als schaduwen. Zijn schaduwen. Door zichzelf aldus te amuseren met de codes van fictie en de realiteit te verdraaien volgens haar gevoelens, creëert ze haar verhaal door haar waarheid te verzinnen en maakt ze van haar omgeving en lichaam een theater.
Als kind speelde Leïla graag. Speel personages die schurftige verhalen en scatoofiele grappen vertellen, terwijl ze er stiekem van dromen grote tragische heldinnen te zijn. Ze volgde eerst een opleiding aan het conservatorium van Caen in theaterstudies voordat ze in 2016 bij INSAS kwam. Leïla Devin werkt als regisseur (Suzan.ne in het kader van het Manx Cat Project), assistent-regisseur (Nostalgica, geregisseerd door Alexis Julémont) en actrice (Dominique toute seule, geregisseerd door Marie Burki en La litanie des agonisantes, geregisseerd door Solène Valentin).
Richting, speel: Leïla Devin / Assistent van het podium: Rebecca Fels / Geluidscreatie: Matthieu Viley / Een project georganiseerd in residentie in Ressort - Compagnie Point Zéro en Théâtre Océan Nord.
Bastardia
moDul asbl
van 4 tot 8 november 2024
Op mijn schouder maakt mijn grootmoeder een vuur waar sommige verzetsstrijders uit de oorlog 40 clandestiene cursussen volgen. Tussen mijn vingers ontvouwt een oom kaarten van Congo en verkent de rivier en bossen. Onder mijn linkervoet zijn verre neven onrustig, goudzoekers werden tangodansers. In de holte van mijn oor zwemt een vechtende vis waarvan de bronchiale nog steeds pulseert en me aan de zee doet denken.
In mijn hart klopt een olifant al millennia...
Bastardia brengt theater, dans en muziek samen voor kinderen vanaf 8 jaar. Gemaakt in workshops met auteurs niet hoger dan 12 appels, heeft het poëtische universum geen grenzen. Solo met 4 handen en 4 voet voor een accordeon, een Bach-partita, maskers zo groot als de maan, micropoppen zo groot als een wijsvinger, een actrice en een ninja, allemaal besprenkeld met nieuwe magie voor een ode aan collectieve klootzak! Hier smelten echte en uitgevonden genealogieën samen om leven te geven aan onze innerlijke werelden en plezier te hebben om te veranderen.
Richting, interpretatie en schrijven: Anne Festraets en Léa Le Fell / Toneelschrijver en filosoof: Rita Pedro / Samenwerking bij het schrijven van Meryl Moens / Creatie van maskers en kostuums: Isis Hauben / Creatie van poppen en magische machines: Pierre Delcourt – La Boîte à Clous / Geluid en muzikale creatie: Stéphane Diskus & Benoit Randaxhe / Externe en choreografische look: Elsa Taranis Debevfe
https://www.modulable.be/artiste/anne-festraets/
Parole de Papillon
Quand je serai grande
Verblijf van 13 tot 17 januari 2025
Openbare presentatie op woensdag 15 januari 2025 om 16 uur / + 5 jaar / 45 minuten / gratis toegang
Een muzikaal showproject met origami-poppen, voor een accordeonacteur en een poppenactrice.
Op een dag, wanneer Petunia aanbiedt haar appartement opnieuw in te richten, landt een vlinder op een afbeelding in haar catalogus. Niet in staat om te foerageren naar de papierbloem, kietelt het insect Petunia's oor met haar behoefte aan echte bloemen en vertelt haar over haar winter van vlinder. Fragiel en aarzelend, deze ontmoeting zal hun leven veranderen...
Geraakt door de ontmoeting met deze vlinder, realiseert Petunia zich het belang van echte bloemen, de rol die ze spelen in de natuur en de ongelooflijke balans waar ze deel van uitmaken. Ze zal op haar beurt de magie van het leven om ons heen voelen en willen delen.
Ze transformeert haar catalogus van behang in een koffer met geschiedenis, waarvan de pagina's landschappen van moerassen bij zonsopgang onthullen, weiden in bloemen, bossen in de schemering...
Het nodigt ons uit om te reizen in het geheim van een boomstam of in de onmetelijkheid van de lucht.
Om dit universum te bevolken, vouwt en ontvouwt Jean de vellen behang en laat personages verschijnen in origami die tot leven komen in de handen van Petunia.
The Company When I Grow Up maakt shows voor kinderen, gezinnen en alle (grote) mensen die klaar staan om zich te laten meeslepen door hun verbeeldingskracht. Hun eerste show, "ArBre" (2018), ging de straat op van scholen en theaters door over de grenzen te springen. Het gezelschap verkent fysiek theater, poppen en muziek en biedt gevoelige uitvoeringen om naar de levenden te luisteren.
Idée originale : Cie Quand je serai Grand·e / Ecriture : Maxime Membrive, Babou Sanchez, Martin de Roos et Anouchka Crahay / Mise en scène : Maxime Membrive / Scénographie : Yves Coumans, Simone Lacognata, Sylvia Lacognata et Maxime Membrive / Origamis : Pieter Van Dorsselaer / Costumes : Cinzia Derom / Musique et jeu : Martin de Roos / Manipulation marionnettes et jeu : Anouchka Crahay
Partenaires Escale du Nord, Archipel 19, Les Baladins du Miroir, Le Vaisseau, La Cie mon toi qui perce, le théâtre CreaNova, le Centre culture de Leuze et le Centre de la marionnette de la Fédération Wallonie-Bruxelles.
www.quandjeseraigrande.be
Désir Road
Millennium Protokoll
Verblijf van 27 tot 31 januari 2025
“The midlife crisis” in objecttheater en roadmovie
40 jaar: je bewust worden van je eigen sterfelijkheid. De dood is niet langer een algemeen idee, maar wordt een persoonlijke zaak.
40: ons tweede leven begint.
Een bestaan dat niet langer beantwoordt aan familiale en sociale dictaten.
Een woest verlangen om te leven geleid door onze verlangens.
Een epische zoektocht naar onze ware identiteit die onvermijdelijk tot de dood leidt.
Millenium Protokoll is een objecttheatergezelschap dat in 2024 in Brussel werd opgericht. De artistiek directeur, Guillaume Alexandre, kreeg steun van Bakélite (F) voor zijn eerste creatie in objecttheater, Le Caméléon.
Millenium betekent “nieuw tijdperk dat begint met een mutatie”.
Door te spelen met symbolen en de suggestieve kracht van gewone objecten, spreekt Millenium Protokoll tot onze verbeelding, dankzij het feit dat objecten niet representeren, maar betekenen.
Geschreven, uitgevoerd, gemanipuleerd en projectleider: Guillaume Alexandre / Regie en co-schrijven: Aurélien Georgeault Loch / Geluidsontwerper: Marine Iger
Met de steun van het Résidence-programma van het CCN en Théâtre de Namur; de Fabrique de Théâtre / Service des Arts de la Scène de la Province de Hainaut; Plateforme Factory / Festival en het Centre de la Marionnette de la Fédération Wallonie-Bruxelles.
https://guillaumealexandre78.wixsite.com/comedien/projets
Geste à jouer
Onderzoek geleid door Alexandra Vuillet - Compagnie MuPPet QuEEn (F)
Verblijf van 17 tot 21 februari 2025
Met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van poppenspel wil MuPPet QuEEN van Alexandra Vuillet de relatie tussen toeschouwers en artistieke creatie op een nieuwe manier verkennen en nieuwe manieren bedenken om zich te verhouden tot live performances. De activiteiten zijn drieledig: onderzoek, onderwijs en site-specifieke creatie.
Het doel is om te benadrukken wat ons bindt, om ons te laten proeven van wat we gemeen hebben en wat uniek is, en om de rijkdom te ontdekken van wat ons verandert en verankert.
Het doel van ons onderzoek:
Zou poppenspel een manier kunnen zijn om de opleiding van theateracteurs aan te vullen? Hoe kunnen we voldoen aan de verwachtingen van de hedendaagse theatercreatie?
Verschillende resultaten kunnen al worden waargenomen:
Het eerste is dat de marionet referentiepunten biedt voor het navigeren door de vaak complexe acteerruimte, met zijn veelheid aan parameters die moeten worden begrepen.
Het tweede is de creatieve vrijheid die aan de acteur wordt geboden om de mechanismen van de verbeelding te activeren. Simpelweg om wat het biedt: van het schuiven van een mens in een zwarte doos tot het projecteren van een veelheid aan onderwerpen van allerlei aard (niet-menselijke levende wezens, objecten, materialen, plaatsen, enz.
De poppenkast werpt de essentiële vraag op over theater en zijn voorstellingen:
Waarom, wat moeten we opvoeren en hoe moeten we dat voorstellen?
Dit zijn fundamentele vragen als we willen reageren op de verschillende veranderingen die vandaag plaatsvinden: de ecologische crisis, het einde van het Antropoceen tijdperk, transhumanisme... Zijn de poppentheaterkunsten de toekomst van het theater? Dat is wat we zullen onderzoeken in de loop van dit onderzoek.
Artistiek comité: Samuel Beck, Anne-Catherine Nicoladzé, Emma Utgès / Referent artistiek onderwijs: Pascal Papini / Wetenschappelijk comité: Julie Postel, Julie Sermon
In samenwerking met : Association Nationale de Professeur.es d'art dramatique / Théâtre Mouffetard Centre Nationale de la Marionnette / Conservatoire du 18eme à Paris / Musée Gadagne / Centre Dramatique Nationale de Normandie - Rouen / Le Sablier Centre Nationale de la Marionnette / La Ville de Dives sur mer en qualité de membre de l'AVIAMA / THEMAA / Théâtre Dijon Bourgogne / Conservatoire de Région de Toulouse / École Supérieure d'Art Dramatique ( Parijs) / Centre de la Marionnette de la Fédération Wallonie-Bruxelles
À toi qui ne dors pas
Les surpeuplés
Verblijf van 24 tot 28 maart 2025
A toi qui ne dors pas is...
Een duo clowns met snorren, schattig en gek
Een muzikale komedie vol knuffels
Een feel good show in een rotte wereld
Een moment van solidariteit met slapeloze mensen over de hele wereld
Een moment van zachtheid, zoals een voetmassage of een knusse pyjama
Les Surpeuplées vinden theatrale vormen uit op het kruispunt van poppenspel, clownerie en muziektheater. Het gezelschap is geïnteresseerd in politieke en gevoelige onderwerpen: het tastbaar maken van kleine, onzichtbare, gemarginaliseerde realiteiten, die van dromen en sociale taboes. Een constant kenmerk van hun werk is het queer en feministische perspectief van waaruit ze deze onderwerpen op poëtische wijze benaderen.
Binnen het collectief ontvouwt het duo Kings câlins (onder leiding van Julie Postel en Joë Grépinet) een teder en pittig universum. Deze clowns met snorren nodigen het publiek uit in een luchtbel van zachtheid en fantasie, in fragiele suspensie in een echte wereld waarvan de echo's ons bereiken, verstikt onder kilo's knuffels.
Regie en uitvoering: Joë Grépinet en Julie Postel / Buitenperspectief: Sylvie Bernard (Cie Les Cogne-trottoirs) en Lucie Hanoy (Cie Big Up) / Stemcoaching: Leslie Ohayon / Decorontwerp: Fleur Lemercier (Cie Fleur Lemercier) / Lichtontwerp: Romain Le Gall Brachet + Kostuums: Sandrine Zimmer
Productiesteun: Projet Ulysse; Les Ateliers de Pénélope / Bevestigde steun: Centre culturel François Mitterrand de Tergnier; Bibliothèque municipal de Lille; Petit Théâtre de Templeuve.
https://surpeuplees.wixsite.com