LLouise
Een productie van Créa-Théâtre
Op tournee:
Dinsdag 5 november 2024 14.00 uur en 19.00 uur: Salle Jacques Brel - Monthermé (F)
Donderdag 7 november 2024 - 13.30 en 19.00 uur Le 140 - Brussel (B)
Vrijdag 29 november 2024 - 11u Théâtre Factory - Frameries (B)
Een toneelvorm die je doet worstelen met poppen, manipulatie, dans / bewegingen, digitale kunst.
Met steun van het Centre de la Marionnette de la Fédération Wallonie- Bruxelles, het Théâtre - Service des Arts de la Scène de la Province de Hainaut, het Théâtre des Doms, de Jardin Parallèle de Reims, het Maison de la Culture de Doornik - Beurs om de SACD te schrijven.
LLouise is geïnspireerd door het leven en werk van Louise Bourgeois, een Frans-Amerikaanse kunstenaar. Op het podium verwijzen objecten naar enkele werken van de kunstenaar. Het is dan een gevoelige reis die begint met een danser die, in contact met objecten, de impact van de kindertijd, afstamming, de rol van de moeder, de vrouw, de kunstenaar in twijfel trekt. Dan verwijst de verwarring naar nieuwe indrukken met de beelden, het dansende lichaam en het dubbele van Louise.
Voor Louise Bourgeois was "Ode aan mijn moeder" vertegenwoordigd door een spin een zeer belangrijk thema omdat het het startpunt was van al haar spinnen "Spider". Het verwijst naar toepassing, bescherming, zelfverdediging en kwetsbaarheid. Een gigantische gemotoriseerde spin komt beetje bij beetje tot leven op het podium tot confrontatie en ontmoeting: durf aan te raken, duw terug, streel het dier, alsof hij de grenzen van zijn angsten, zijn woede, zijn eigen ervaringen, tot verzoening wil overwinnen. Een bijzondere reis in het hart van een universum dat gerafelde poppen, manipulatie, dans / bewegingen zijn, artnumériques.
Distributie
Schrijven en regisseren: Françoise Flabat
Dansers: Coralie Meinguet (1e creatieve fase: Camille Mariage) Verlichting-scenografie-video's-motorisatie: Nicolas-Adrien Houtteman Naaktpop: Christine Corman Spinpop: Françoise Flabat Puppet Louise: Matt Jackson Sculptuuraccessoire: Rakoo de Andrade Technische ondersteuning: Fred Berthe Foto's: Thomas Bohl Videoteaser: Nicolas Watrin.
Een productie van het Créa-Théâtre met steun van het Centre de la Marionnette van de Fédération Wallonie-Bruxelles, de Fabrique de Théâtre - Service des arts de la scène van de provincie Henegouwen, het Théâtre des Doms, de Jardin Parallèle in Reims, van het Maison de la Culture de Doornik - Beurs om de SACD te schrijven
Intenties
Soms maakt het werk van kunstenaars zoveel indruk op ons dat het ons in verwarring brengt tot het punt waarop we er niet vanaf kunnen komen. Er is niet altijd een rationele verklaring voor de kracht van indruk die een werk veroorzaakt. Soms wordt alleen de emotie die tot perceptie wordt uitgelokt in ons gedrukt en we zijn geneigd om altijd dit specifieke moment van verstoring te vinden dat in onze geest, ons hart, onze visie wordt veroorzaakt. Vaak is het de tijdelijke toestand van ons persoonlijke leven die van invloed is op hoe we wel of niet worden beïnvloed of ongevoelig zijn voor het artistieke gebaar van anderen.
In het werk van Louise Bourgeois is het ook haar eigen vragen over het leven, haar relaties die de indruk voeden. Het kiezen van nauwkeurige sculpturen, tekeningen en woorden om ze in beweging aan ons lichaam voor te leggen, is een uitnodiging om het universum van een kunstenaar binnen te gaan om thema's aan te pakken die ons allemaal aangaan: het gezin, het beeld van de moeder, het beeld van de vader, de rol van vrouwelijkheid, van liefde, geweld, angsten, veerkracht, herinneringen aan het verleden en het leven dat doorgaat. Thema's soms in contrast en paradox.
Het is dus een ontroerende reis van de stille werken die worden getekend. Van sculpturen, tekeningen vinden we een levende dans opnieuw uit en bezetten we de ruimte van onze emoties. Het is het hele werk van de poppenspelkunst om de inert in beweging te zetten.
De marionnetten
Door een pop, zoals Louise Bourgeois, toe te voegen in de ruimte van representatie, we roepen de illusie op van de aanwezigheid van deze inspirator die levend verschijnt door haar werken en fragmenten uit documentaires of interviews. We duwen dus de vraag naar de paradox van traagheid en beweging in de ervaring van interpretaties van gedanste werken, geprojecteerde beelden, en deze microbewegingen van de pop beeltenis van de dubbelganger van de kunstenaar. De illusie van een aanwezigheid om de fysieke afwezigheid te vullen, het gebrek.
Reuzenspin
Geïnteresseerd in technologische ontwikkelingen en nieuwe poppenvormen, leek het ons relevant om een onderzoek naar robotica te verkennen in een concreet project op het podium.
De keuze voor de overmaat van de spin werd opgelegd. De oversized omvang van de gemotoriseerde gigantische spin herinnert ons eraan dat we in staat zijn onze angsten te overwinnen en ermee te spelen door onze visie of ons standpunt te veranderen. En dat een onbeweeglijk of dansend lichaam dat een sterk symbolisch object aanraakt, nieuwe sensaties creëert. De spin is degene die de draad tussen werken en reeksen weeft zoals in de loop van Louise Bourgeois .
Le Créa-Théâtre
Sinds 1978 is het Créa-Théâtre, een professioneel theatergezelschap, heeft zijn stempel gedrukt op de poppenspelwereld door zijn verlangen om de betekenis van creatie te ontwikkelen door de vormen en inhoud van zijn uitvoeringen. Een proces dat wordt gevoed door voortdurend vernieuwde esthetische voorstellen die zichzelf nooit in een bepaalde techniek en een identieke esthetiek plaatsen. Integendeel, altijd omringende teams van artiesten aangepast aan de teksten, dramaturgie, vorm en enscenering. Contractgeprogrammeerd in de sector Young Audiences van 1985 tot 2008, creëerde hij shows voor alle doelgroepen vanaf 2 jaar geprogrammeerd in België en op internationale tours. In 2009 verlaat het Créa-Théâtre het Jeune Public Theatre en is het geïntegreerd als onderzoeks- en creatie-eenheid in het Centre de la Marionnette van de Federatie Wallonië-Brussel
Françoise Flabat Scenograaf, komiek-manipulator, poppenobject, animator / trainer, auteur. Heeft sinds 1980 deelgenomen aan bijna dertig creaties voor het Créa-Théâtre.
Bachelor of Performing Arts – C.E.T.UCL Louvain-La-Neuve
Nicolas-Adrien Houtteman Multidisciplinaire kunstenaar, hij is geïnteresseerd in alle technieken met betrekking tot digitaal. Hij begon met technische studies voordat hij zich heroriënteerde naar interieurarchitectuur en objectontwerp. Hij heeft deelgenomen aan verschillende creatieve projecten, waarbij hij werkte aan verschillende thema's zoals tentoonstellingsscenografie, straatfestivalscenografie, de integratie van digitale technieken in live performance en meeslepende installaties.
Matt Jackson Fabrikant van poppen, maskers en andere podiumobjecten. Hij maakt poppen voor verschillende bedrijven en zijn eigen projecten. Hij geeft ook workshops en trainingen. www.mattjacksonstudios.com
Coraline Meinguet, danser, getraind in hedendaagse dans aan SEAD (Salzburg Experimental Academie of Dance) Oostenrijk. Werkt als danser en circusartiest voor gezelschappen en optredens in circus, dans, theater en opera in België, Frankrijk en Italië.
Camille Mariage Dancer getraind in klassieke en hedendaagse dans bij « Danses & Cie » - Solfège, piano- en zanglessen in Saint Grégoire in Doornik en in hedendaagse dans in SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) Oostenrijk.